خطر بیماری قلبی در دوران بارداری
نوشته شده توسط : دکتر ستایش

آیا بارداری می تواند وضعیت قلب را دربیماران قلبی بدتر کند؟

اگر بیماری قلبی دارید و قصد بارداری دارید، استرس اضافی روی قلب شما ممکن است شما را در معرض خطر عوارض بیشتری قرار دهد.

دلیلش این است که در دوران بارداری، قلب شما برای دو نفر پمپاژ می کند. علاوه بر این، برخی تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند بر فشار خون و عروق خونی تأثیر بگذارد. 

بارداری می تواند شرایط قلبی مادر را بدتر کند و گاهی اوقات می تواند بر نحوه رشد و تکامل کودک تأثیر بگذارد.

به این دلایل، افراد باردار مبتلا به بیماری های قلبی بهترین مراقبت ها را در دوران بارداری که تیمی از پزشکان  متخصص در زمینه بارداری پرخطر و قلب و عروق هستن دریافت می کنند.

برخی از بیماری‌های قلبی مانند ضربان قلب نامنظم خفیف یا سوراخ‌های کوچکی که قبلاً در قلب ترمیم شده‌اند، ممکن است خطر عوارض بارداری را افزایش دهند.

سایر موارد مانند نارسایی قلبی، فشار خون ریوی و بیماری آئورت می توانند به طور قابل توجهی خطر عوارض را افزایش دهند.

برای اکثریت قریب به اتفاق افرادی که بیماری قلبی دارند، بارداری یک گزینه بی خطر است. با این حال، درصد کمی از افراد وجود دارند که خطر آنقدر زیاد است، ما معمولاً بارداری را توصیه نمی کنیم. 

سه ماهه سوم و هفته های بعد از تولد معمولاً خطرناک ترین زمان برای یک فرد باردار مبتلا به بیماری قلبی است.

همانطور که کودک رشد می کند، تقاضای قلب شما برای تامین خون و اکسیژن کودک نیز افزایش می یابد. پس از تولد، تغییر ناگهانی گردش خون نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

اگر مشکل قلبی دارید و به باردار شدن فکر می کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

ملاقات با پزشک قبل از باردار شدن به شما اجازه می دهد تا در مورد مراقبت های بارداری صحبت کنید.

مطمئن شوید که داروهای درمان بیماری قلبی با بارداری سازگار هستند و هر آزمایش توصیه شده را تکمیل کنید تا مطمئن شوید که قلب در بهترین وضعیت ممکن قبل از باردار شدن است.

شش نکته در مورد قلب خود در دوران بارداری

1. قلب شما در بارداری بیشتر کار می کند.

در دوران بارداری تغییرات زیادی در سیستم قلبی عروقی شما رخ می دهد. قلب شما باید خون بیشتری را در بدن پمپاژ کند.

برون ده قلبی شما، مقدار خونی که قلب در یک دقیقه پمپاژ می کند، تا 50 درصد افزایش می یابد. با پیشرفت بارداری، ضربان قلب افزایش می یابد و فشار خون شما می تواند تغییر کند.

این تغییرات در هر بیمار و حاملگی متفاوت است و بیشتر زنان آنها را احساس نمی کنند.

2. سبک زندگی سالم به بهترین عملکرد قلب شما در بارداری کمک می کند.

برای اطمینان از اینکه قلب شما در بهترین حالت خود کار می کند، از اقدامات بهداشتی مانند ورزش منظم، مدیریت استرس و خوردن یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید.

برای اکثر بیماران، ورزش برای مادر و نوزاد بی خطر و مفید است. اما مطمئن شوید که ابتدا متخصص زنان و زایمان شما با این ایده موافق است.

چند بیماری قلبی و پزشکی وجود دارد که می تواند تمرینات شدید در بارداری را غیرعاقلانه کند.

یک رژیم غذایی سالم برای قلب همیشه مهم است. غذاهای مغذی که به شما و کودکتان کمک می کند تا سالم بمانید عبارتند از: لوبیا و آجیل، غلات کامل، لبنیات کم چرب، پروتئین بدون چربی مانند ماهی و مرغ، و مقدار زیادی میوه و سبزیجات 

3. علائم بارداری می تواند مشکلات قلبی را تشدید کند.

بسیاری از افراد در دوران بارداری دچار تنگی نفس، تورم پاها، سرگیجه گاه به گاه و تپش قلب می شوند. طبیعی است، اگر ناخواسته باشد.

در برخی موارد، این علائم می تواند به معنای چیز جدی تری باشد. مهم است که با متخصص زنان و زایمان یا متخصص قلب خود در مورد علائم غیر معمول صحبت کنید.

4. اگر بیماری قلبی دارید، یک متخصص باید شما را بررسی کند.

برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی، برنامه ریزی ویزیت قبل از بارداری ایده آل است.

مشاوره قبل از بارداری با یک متخصص زنان و زایمان که بیماران باردار پرخطر را درمان می‌کند و متخصص قلب شما واقعاً مهم است.

اگر شما به بیماری قلبی مادرزادی مبتلا هستید - که یک بیماری قلبی است که با آن متولد شده اید - بیماری قلبی اکتسابی یا فشار خون بالا، ما می خواهیم شما را ببینیم تا در مورد خطرات احتمالی بارداری آینده و آنچه که ما می توانیم برای بهبود سلامت شما انجام دهیم قبل از شما صحبت کنیم.

به عنوان مثال، اگر فشار خون بالایی دارید که به خوبی کنترل نشده است، یک متخصص می تواند به شما کمک کند تا قبل از بارداری آن را مهار کنید.

اگر داروهایی برای بیماری قلبی مصرف می کنید، می خواهیم آنها را از نظر ایمنی در بارداری بررسی کنیم و در صورت نیاز، برنامه ای برای داروی جایگزین داشته باشیم.

در طول بارداری، متخصص زنان و زایمان و قلب و عروق برای حفظ سلامتی شما و جنینتان در دوران بارداری و پس از زایمان همکاری می کنند.

با مراقبت مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های قلبی از قبل می توانند بارداری سالمی داشته باشند.

5. برخی افراد در دوران بارداری دچار بیماری های مرتبط با قلب می شوند.

برخی از شرایط ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود که بر قلب شما تأثیر می گذارد. اینها شامل آریتمی است که تپش قلب یا ضربان نامنظم قلب است.

آنها ممکن است خوش خیم باشند و با تغییراتی در سبک زندگی مانند قطع کافئین مدیریت شوند.

با این حال، اگر آنها را تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا برخی از آریتمی ها می توانند مشکل جدی تری را نشان دهند.

بیماری دیگر، پره اکلامپسی، می تواند در سه ماهه دوم یا سوم ایجاد شود. باعث فشار خون بسیار بالا می شود و می تواند بر اندام های متعددی از جمله قلب تاثیر بگذارد.

در صورت بروز این وضعیت، شما به دقت تحت نظر خواهید بود. زنان مبتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند.

اگر به شما گفته شد که به طور منظم فشار خون خود را چک کنید، حتماً از ویزیت های منظم پزشک غافل نشوید و تمام دستورالعمل ها را دنبال کنید.

6. مراقبت از قلب شما پس از پایان بارداری نباید متوقف شود.

اگر در بارداری دچار پره اکلامپسی، دیابت بارداری یا فشار خون بالا شده اید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این شرایط می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در آینده افزایش دهد.

بیماران مبتلا به این شرایط باید این اطلاعات را با پزشک اصلی خود در میان بگذارند و غربالگری های منظم برای خطرات قلبی عروقی و دیابت انجام دهند.

خبر خوب این است که تحقیقات جدید نشان می دهد که حفظ یک سبک زندگی سالم برای قلب پس از بارداری می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را برای بیماران مبتلا به این عوارض کاهش دهد.

پزشک می‌تواند در مورد تغییرات سبک زندگی و عادات سالم برای قلب به شما توصیه کند.

یکی از مهمترین مسائل در بیماری قلبی لزوم مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق در بارداری می باشد. چرا که مراجعه به موقع به پزشک می تواند در سلامت مادر و جنین بسیار تاثیرگذار باشد.

لازم است در دوران بارداری به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه شود و مادر تحت نظر پزشکان متخصص، دوران بارداری خود را بگذراند تا دچار مشکلات و خطرات جدی نشود.

همچنین مشاوره قلبی به مادران باردار می تواند از نظر روحی بسیار کمک کننده باشد. به علاوه حتی چند هفته پس از زایمان نیز لزوم مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق پابرجاست.

چرا که ممکن است مادر تا شش هفته پس از زایمان همچنان مشکلاتی در ضربان قلب و… داشته باشد. به همین دلیل نیاز است تا تحت مراقبت های لازم حتی پس از زایمان قرار گیرد.

ارتباط با دکتر رامین بقایی

آدرس: تهران – خیابان نلسون ماندلا (جردن)، بالاتر از تقاطع حقانی، خیابان پدیدار، پلاک ۶۲، طبقه سوم، واحد ۳۳

شماره تلفن: ۰۲۱۸۸۶۷۰۳۵۰

ایمیل: info @ dr-baghaei.com

اینستاگرام: dr.ramin.baghaei

 منبع: https://dr-baghaei.com/

 

 





:: برچسب‌ها: متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی قلب و عروق , فوق تخصص جراحی قلب و عروق (کودکان و بزرگسالان) , پزشک متخصص قلب و عروق در بارداری , منع بارداری برای خانم های دارای بیماری قلبی , انواع آزمایشات قلبی در بارداری , درمان بیماری های قلب در دوران بارداری , عوامل افزایش بیماری های قلبی در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: